Inleiding – online vorderingen indienen
ClaimsAgent.nl is de nieuwe naam voor het vertrouwde Crediteurenlijst.nl. Faillissementen hebben in toenemende mate internationale aspecten. De nieuwe naam past daar beter bij en is begrijpelijk voor Nederlandse en buitenlandse schuldeisers.
ClaimsAgent.nl begeleidt u bij het indienen van geldvorderingen bij de curator van een failliet bedrijf. Het systeem werkt snel en efficiënt en beperkt fouten. Het indienen van vorderingen is gratis. Als onderdeel van de service kunt u zich abonneren op de verslagen waarmee de curator rapporteert over de afwikkeling van het faillissement. Dat kost u ook niets.
In plaats van een brief aan de curator te zenden, beantwoordt u op ClaimsAgent.nl een aantal vragen. Bij die vragen vindt u steeds een korte uitleg. Door die begeleiding weet u zeker dat u de curator alle informatie over uw vordering geeft, die hij of zij nodig heeft. De bewijsstukken van uw vordering kunt u uploaden als elektronisch bestand of fotograferen met uw smartphone. Het dataverkeer tussen uw computer en de server van ClaimsAgent.nl is versleuteld.
Uw vordering komt automatisch in de administratie van de curator terecht. En u ontvangt uit het systeem meteen een bevestiging per e-mail. Dat bespaart u en de curator gedoe en dus tijd. En hoe minder kostbare tijd de curator nodig heeft om het faillissement af te wikkelen, des te meer geld blijft er over om aan de schuldeisers uit te betalen. En daar draait het bij de afwikkeling van een faillissement uiteindelijk om!
Tijdens het indienen van uw vordering maakt u een account aan, waarmee u ook later uw gegevens kunt beheren. Dat wil zeggen: uw eigen gegevens, bijvoorbeeld als u verhuist. Of de gegevens van uw geldvordering als deze na verloop van tijd wijzigen, bijvoorbeeld omdat u de BTW hebt teruggekregen van de Belastingdienst.
Voorwaarden voor gebruik van ClaimsAgent.nl
Gebruik van het online-systeem is gebonden aan bepaalde voorwaarden, zoals het vanzelfsprekende verbod van het indienen van valse vorderingen en van misbruiken van het systeem voor oneigenlijke doeleinden. Maar de voorwaarden bepalen ook op welke wijze uw gegevens zullen worden gebruikt en aan welke voorwaarden dat gebruik is gebonden. U dient de voorwaarden te accepteren om het systeem te kunnen gebruiken om uw vordering in te dienen.
Bent u deurwaarder of medewerker van een incasso-(advocaten)kantoor?
Indien u niet zelf de crediteur bent, maar namens een crediteur een vordering indient, dan vult u gewoon de gegevens van uw opdrachtgever in, ook als het gaat om de contactpersoon-gegevens. Let op: de aanmelding van het account wordt bevestigd aan het e-mailadres dat als 'persoonlijk e-mailadres' wordt ingevoerd. Daar dient u dus vooralsnog uw eigen gegevens in te voeren. Om ervoor te zorgen dat zowel uw opdrachtgever als uzelf een ontvangstbevestiging van de ingediende vordering ontvangen, voert u bij het gevraagde 'algemene e-mailadres' het e-mailadres in van de contactpersoon bij uw opdrachtgever in. Als verdere communicatie daarna alleen met de opdrachtgever moet plaatsvinden, kan uw opdrachtgever met de inlogcodes (die u dan met uw opdrachtgever deelt) uw e-mailadres vervangen door zijn of haar eigen e-mailadres of een ander adres en desgewenst ook het wachtwoord wijzigen.
U kunt uw ingediende vordering wijzigen. Log in en klik bovenin het scherm op [Mijn vordering(en) bekijken / wijzigen].
Klik op de naam van het faillissement - onder de insolventienaam. Alle gegevens van de vordering worden getoond. U kunt deze wijzigen of aanvullen.
Geef altijd een reden voor de wijziging en sla deze vervolgens op.U kunt ook bestanden toevoegen of een bericht sturen aan de curator of bewindvoerder.
U kunt na het indienen van uw vordering nog bewijsstukken (zoals facturen, algemene voorwaarden) toevoegen. Log in en klik bovenin het scherm op [Mijn ingediende vordering bekijken].
Klik op de naam van het faillissement in de regel van de vordering. Alle gegevens van de vordering worden getoond.
Vervolgens kunt u onder 'Bewijsstukken' de bewijsstukken toevoegen via 'bestand selecteren' / 'voeg bestand(en) toe'.
U wilt weten hoe het met uw vordering staat: heeft de curator mijn vordering erkend, komt er een uitdeling in het faillissement of heeft de curator nog meer stukken nodig?
Het afwikkelen van een faillissement kost tijd; doorgaans duurt het een jaar of langer. Sommige curatoren gaan pas tot erkenning of betwisting van vorderingen over als zeker is dat er aan de schuldeisers kan worden uitgedeeld.
Stel uw vraag door te klikken op [Mijn vorderingen bekijken / wijzigen] en door de vordering waarover u een vraag hebt, te selecteren (door daarop te klikken). Via de knop [Chat] kunt u vragen aan de curator stellen. Het kan soms wel even duren voordat u antwoord krijgt.
N.B.: ClaimsAgent.nl levert alleen de software-dienst voor de indiening van vorderingen, maar is zelf niet bekend met de inhoudelijke afwikkeling daarvan; u dient vragen over uw vordering dus aan de curator te stellen.
Soms lukt het niet om direct bij het indienen van de vordering bijlagen (zoals facturen, algemene voorwaarden) te uploaden. Dat kan met de omvang van die stukken te maken hebben (veel MB's). Het kan ook een andere, technische oorzaak hebben. Wat er dan precies misgaat, is door ons niet te zeggen.
U kunt echter ook na het indienen van uw vordering nog bijlagen toevoegen. Log in en klik bovenin het scherm op [Mijn vordering bekijken / wijzigen].
Klik op de naam van het faillissement - in de regel van de vordering. Alle gegevens van de vordering worden getoond.
Vervolgens kunt u onder [Bewijsstukken] de bijlagen toevoegen via 'bestand selecteren' / 'voeg bestand(en) toe'.
Als u zich afmeldt en weer op [Login] klikt, klikt u op de link 'Wachtwoord vergeten'. U vult uw e-mailadres in en ontvangt een e-mail waarmee u een nieuw wachtwoord kunt aanmaken en opslaan.
Als u uw vordering later opnieuw wilt raadplegen of aanpassen, logt u in op uw account. Als uw vordering daar niet zichtbaar is via de knop [mijn vorderingen bekijken / wijzigen], kan dat twee oorzaken hebben.
Het kan zijn dat u in het verleden meerdere accounts hebt aangemaakt met dezelfde gebruikersnaam (e-mailadres)... daar kunnen soms jaren tussen zitten.
U kunt dit zien door op de homepage te klikken op [Inloggen] en vervolgens op [wachtwoord vergeten]. Voer uw e-mailadres in en dan krijgt u een e-mail waaruit blijkt of er meerdere accounts geregistreerd zijn. Maak dan voor uw account(s) een nieuw wachtwoord aan en kijk in welk account de vordering zich bevindt.die u wilt zien of aanpassen.
Een andere mogelijkheid is, dat de curator (of uzelf) uw vordering heeft verwijderd. Helaas geldt dan: weg = weg! Sorry.
Het persoonlijke e-mail adres dat bij het aanmaken van een account hebt gebruikt, is de gebruikersnaam waarmee u inlogt. Als u uw e-mail adres in ClaimsAgent.nl wilt wijzigen, logt u met het oude e-mail adres in. Vervolgens klikt u op [Mijn account-instellingen wijzigen] en daar verandert u het persoonlijke e-mail adres in het nieuwe e-mail adres. Dan klikt u op [Wijzigen] en uw nieuwe e-mail adres is uw nieuwe gebruikersnaam.
LET OP: uw oude wachtwoord blijft ook in de nieuwe situatie gelijk.